Když vaří zima


Zima je krásné, ale těžké období. Pro zvířata, rostliny, ale také pro člověka. Zima totiž představuje pro lidské tělo značnou zátěž. Zima totiž oslabuje organismus a tím ho víc než jindy vystavuje riziku různých nemocí. Jak se před nimi můžeme chránit? I tím, co jíme. 

Zima je čas odpočinku a výživného jídla, protože organismus potřebuje mnohem více energie než v teplejším období. Produkce tepla, zvyšování množství tuku těla před zimou a k tomu více vitamínů a minerálů pro posílení imunity, to všechno „něco stojí“. Proto i „platba“ za zimní výdej energie musí být dražší, vlastně teplejší.  

Teplé a studené potraviny

Potraviny můžeme rozdělit na ochlazující a zahřívající, podle jejich termického (tepelného) působení na lidský organismus.

Mezi ochlazující patří mléčné výrobky, výrobky z bílé mouky, studené nápoje nebo třeba ovoce a zelenina, které dozrávají v létě. Je to logické, v létě je teplo a živočichové i člověk se chtějí zchladit, a tak jim příroda nabídne chladivé plody. Naopak ovoce a zelenina, které se sklízejí na podzim nebo které je možno dlouhodobě skladovat, tělo zahřívají. Podobný účinek mají také některé druhy koření a samozřejmě všechna teplá jídla. 

Co má v zimě tělo rádo?

V zimě a chladnějším období bychom měli upřednostňovat  potraviny, které mají schopnost tělo zevnitř prohřívat. Stačí se podívat na stravování našich předků. Když dříve přišly mrazy, zalezlo se za pec,  peklo se maso a na plotně bublala polévka. Sušily se bylinky na hřející a léčivé čaje. Naše babičky se řídily „selským“ rozumem a poslouchaly své tělo.  V chladném období jsou proto nejvhodnější tepelně upravená jídla a to třeba i ke snídani.  

Girl,In,Mittens,Holding,A,Cup,Of,Soup.toned,Image

V chladnějším období by se měla snídaně, oběd i večeře skládat z něčeho teplého. Třeba taková ovesná kaše s ovocem nebo i jen se skořicí a medem nás po ránu zahřeje, zpříjemní nám vkročení do mrazivého počasí a ještě k tomu nám pomůže ubránit se nemocem. Na zpracování hřejivých potravin totiž tělo spotřebuje méně energie, kterou potom může využít k něčemu jinému, třeba k boji proti bacilům. Navíc třeba zmíněný med je sám o sobě schopným bojovníkem proti nachlazení a kašli. 

Obiloviny - Tak jak bývalo v minulosti zvykem, na podzimním a zimním jídelníčku by neměly chybět obiloviny, jako jsou jáhly nebo ovesné vločky, a také luštěniny. Vždyť z fazolí, čočky nebo cizrny lze připravit opravdové pochoutky! Pro leckoho má však většina doporučovaných ingrediencí jeden nepříjemný efekt: nadýmají. Tepelnou úpravou ho snížíte, ale zase ubude vitamínů. V každém případě se riziko nadýmání zmírní, když k pokrmu do vody nebo i k syrovému přidáte sušený fenykl, nebo tymián či kmín, nejlépe drcený. 

Woman,With,Saucepan,Of,Tasty,Hot,Soup,In,Kitchen

Kyselé zelí - Kysané zelí je jedna z nejzdravějších potravin na světě! Zejména vysoký obsah vitamínu C a velké množství prospěšných probiotických bakterií, které udržují střevní mikroflóru v rovnováze, z něj činí velmi účinný přírodní prostředek, který pomáhá udržet pevné zdraví. A právě na zimu se zelí vždy nakládalo, to aby bylo vždy po ruce jako vynikající zdroj vitamínů a pro podporu imunity. 

Zázvor - Zázvor je skvělým pomocníkem při boji s kašlem a nachlazením, posiluje imunitu. Pomáhá tělu trávit a udržuje teplo uvnitř. Působení na tělesnou teplotu má na svědomí látka zvaná gingerol, která rovněž pomáhá mírnit nevolnosti všeho druhu, i ty v těhotenství. 

Kořenová zelenina - Zima zároveň patří kořenové zelenině, takže ideální pro vyváření všech možných polévek jsou zelí, brambory, růžičková kapusta, ale klidně i červená řepa. Kdo rád zavařuje či nakládá zeleninu, je pro něj zima ideálním časem, protože kompoty obsahují probiotické kultury posilující imunitu. Nesmíme také zapomínat na česnek, zázvor a cibuli, ty pomáhají hlavně při nachlazení. Ale pravdou je, že cibuli a česnek bychom měli mít v jídelníčku každý den! 

Kromě zázvoru v zimě nešetřete kari, pepřem a skořicí. Skořici přidávejte do nápojů, k nimž se to hodí, hlavně třeba k ovocným šťávám. Skvěle voní a je nesmírně zdravá. 

Čemu se v zimě raději vyhnout?

Syrová zelenina a saláty - Přestože syrová zelenina a obecně saláty jsou při hubnutí základem jídelníčku, v zimě na ně raději zapomeňte. Tepelně upravená zelenina je ale naopak velmi žádoucí. Úpravou sice dojde ke ztrátě části živin, ale naše tělo ji v zimě lépe stráví.  

Mléko a mléčné výrobky - Kravské mléčné výrobky jsou samy o sobě ochlazující, a když je konzumujete právě vytažené z lednice, efekt se ještě zvýší. Proto pokud se ráno neobejdete bez jogurtu, nechte ho alespoň chvíli stát při pokojové teplotě. A nepřehánějte to s ním, stačí nejvýše jeden denně. Máte-li rádi mléko, pijte ho v zimě ohřáté třeba se skořicí, kardamomem nebo s trochou kakaa. 

Citrusy a exotické ovoce - Během zimy se velká část populace nacpává citrusovými plody, jako jsou pomeranče, mandarinky, citrony nebo pomela. Tento druh ovoce má přitom ochlazující efekt a nedává tak úplně smysl konzumovat ho ve velkém zrovna přes zimu. Stejné je to v případě jiného exotického ovoce, například banánů nebo ananasu. Všechny tyto druhy ovoce se typicky pěstují v tropech a má to svůj důvod. Právě v teplých oblastech má jejich konzumace význam, protože způsobují přirozené ochlazení organismu. Samozřejmě to neznamená, že se máte těchto dobrot v zimě úplně vzdát, přesto se ale vyplatí nepřehánět to s množstvím. Jeden banán či pomeranč denně postačí. 

Vegetarian,Autumn,Pumpkin,And,Carrot,Soup,With,Cream,,Seeds,And

Zima pohledem tradiční čínské medicíny

Tradiční čínská medicína se na zimní období dívá jako na jinový prvek. Je neaktivní, studená avlhká. Lidé by měli zůstávat introspektivní, klidní a konsolidovat své síly. Naše Qi se připravuje na výbuch nového života a energie na jaře. Zima vládne elementu vody, je to nejvíce jinová část roku, spojená s prvkem vody a ledvinami. Chuť je slaná a její emocí je strach. Jinovým orgánem jsou v zimním období ledviny. Jangovým pak močový měchýř. Základním elementem je voda.  

  • Zima je podle tradiční čínské medicíny obdobím, kdy bychom měli jíst co nejvíc minerálů. Důvod je zřejmý: zima je skvělé období pro budování kostí.  
  • V zimě bychom měli z jídelníčku vyřadit ostrá jídla, ale také pokrmy chladné a syrové.  
  • K ideálním zimním jídlům patří nejrůznější polévky, jídla tzv. z jednoho hrnce, zapečené pokrmy, kompoty a vařené obiloviny.  
  • Strava by měla být bohatá na bílkoviny.  
  • Upřednostnit bychom měli potraviny teplé povahy doplněné zahřívajícím kořením. 
  • Nejvhodnější zimní kuchyňskou úpravou pokrmů je pečení.  

Autor článku



Článek obsahuje kvíz

Tento článek obsahuje kvíz. Pro vyplnění kvízu je třeba se přihlásit.



Hodnocení článku

Diskuze

0 KOMENTÁŘŮ
Žena sedící na barové stoličce hledí do telefonu. Ilustrace
Do diskuze zatím nikdo nepřispěl. Buďte první kdo napíše komentář.
Vstoupit do komunity

Na podobné téma

Jak zhubnout a neublížit si

Zobrazit Článek

Jak zhubnout a neublížit si
6 min

Čaj jako ochránce před rakovinou

Zobrazit Článek

Čaj jako ochránce před rakovinou
7 min

Mohlo by vás zajímat

Jak užívat čínské bylinné směsi

Zobrazit Článek

Jak užívat čínské bylinné směsi

Pacientům s pokročilým nádorem hlavy pomáhají polysacharidy z Maitake

Zobrazit Článek

Pacientům s pokročilým nádorem hlavy pomáhají polysacharidy z Maitake

Chřest ve slanině s grilovaným sýrem halloumi a cherry rajčátky

Zobrazit Recept

Chřest ve slanině s grilovaným sýrem halloumi a cherry rajčátky
30 min

Staňte se členem klubu

Získejte přístup ke všem článkům, slevu na placené webináře a produkty TCM a mnoho dalšího s naším předplatným.

ic48-Sale
Nakoupíte levněji produkty různých značek

Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.

ic48-Yoga
Dostanete přístup k on–line cvičením a meditacím

Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.

ic48-Webinar
Získáte webináře zdarma nebo se slevou

Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.