Asertivita a jak se ji naučit


Máte často pocit, že vaše potřeby a přání nejsou vyslyšeny nebo že lidé vaše názory snadno odmítají či zpochybňují? Možná máte ve zvyku řešit situace agresivně nebo vám chybí sebevědomí, abyste se ozvali. Pokud se ale naučíte být asertivnější, můžete se postavit za sebe a stát se silným a sebevědomým komunikátorem.

Asertivita je klíčová dovednost, která může pomoci lépe zvládat sebe sama a zároveň ovlivnit ostatní tak, abyste dosáhli přijetí, souhlasu nebo změny jejich chování. Je to schopnost vyjadřovat své názory pozitivně a sebejistě. Asertivní lidé mají sami sebe pod kontrolou a jsou upřímní k sobě i k ostatním.

Asertivita vs agresivita

Asertivní chování je často považováno za hranici mezi pasivitou a agresivitou. Je založeno na rovnováze. Vyžaduje upřímnost, pokud jde o vaše přání a potřeby a zároveň zohlednění práv, potřeb a přání ostatních. Pokud jste asertivní, jste sebevědomí a máte sílu, abyste svůj názor prosadili pevně, spravedlivě a s empatií. Je velmi důležité dokázat prosadit své potřeby, nesmíme však zapomínat ani na lidi okolo nás. Buďme upřímní a vyjadřujme své názory tak, aby se nedotkly někoho jiného. Pokud chceme, aby ostatní respektovali nás, je dobré jim naslouchat a stejně respektovat jejich přání a názory.

Agresivní chování je založeno na vítězství. Děláte to, co je ve vašem vlastním zájmu, bez ohledu na práva, potřeby, pocity nebo přání druhých lidí. Není vždy snadné stát se asertivnějším, ale je to možné. Pokud tedy máte tendenci být spíše pasivní nebo agresivní než asertivní, je dobré zapracovat na následujících oblastech, které vám pomohou dosáhnout správné rovnováhy:

  1. Važte si sami sebe a svých práv
    Abyste byli asertivnější, musíte dobře porozumět sami sobě a být si vědomi své hodnoty. Víra v sebe sama je základem sebedůvěry a asertivního chování. Pomůže vám docílit, aby s vámi vaše okolí zacházelo důstojně a s respektem.

  2. Sebevědomě vyjadřujte své potřeby a přání 
    Pokud chcete naplno využít svůj potenciál, ujistěte se, že jsou splněny vaše potřeby a přání. Nečekejte, až někdo jiný rozpozná, co potřebujete. Mohli byste čekat věčně! Převezměte iniciativu a začněte identifikovat věci, které chcete. Pak si stanovte cíle, abyste jich mohli dosáhnout. A nezapomeňte si stát za svým. I když to, co chcete, není možné hned teď, ke svému požadavku se můžete vrátit později znova.

  3. Uvědomte si, že nemůžete kontrolovat chování druhých lidí 
    Nedělejte tu chybu, že přijímáte odpovědnost za to, jak lidé reagují na vaši asertivitu. Pokud se vůči vám chovají naštvaně nebo uraženě, snažte se vyhnout tomu, abyste na ně reagovali stejným způsobem. Nezapomeňte, že můžete kontrolovat pouze sebe a své chování, takže se snažte zůstat klidní a rozvážní, pokud se situace vyhrotí.  
  4. Vyjadřujte se pozitivně
    Je důležité říkat, co máte na srdci, i když řešíte obtížný nebo negativní problém. Dělejte to však konstruktivně a citlivě. Nebojte se postavit za sebe a konfrontovat lidi, kteří vás a/nebo vaše práva zpochybňují. Nezapomeňte však ovládat své emoce a za všech okolností zachovávat respekt.

  5. Buďte otevření kritice i pochvalám
    Přijímejte pozitivní i negativní zpětnou vazbu laskavě a s pokorou. Pokud nesouhlasíte s kritikou, kterou obdržíte, musíte být připraveni to říct, ale bez obrany nebo rozčilování.

  6. Naučte se říkat „ne“
    Říkat „ne“ je nezbytné, pokud se chcete stát asertivnějšími. Pokud s něčím nesouhlasíte nebo něco nechcete, máte právo říct „ne“ bez jakéhokoliv pocitu viny.

  7. Používejte výrazy „chci“ a „potřebuji"
    Používejte výrazy „chci“ a „potřebuji“ k vyjádření základních tvrzení a k důraznému prosazení svého názoru místo sloves „mohl bych“, „měl bych“ nebo „musím“.

  8. Požádejte o více času
    Někdy je lepší neříkat hned nic. Možná jste příliš rozrušení nebo ještě nevíte, co vlastně chcete. V takovém případě buďte upřímní a řekněte dotyčnému, že potřebujete nějaký čas, abyste si mohli srovnat myšlenky.
Asertivita a jak se jí naučit 2

Komunikační techniky

Kromě výše uvedených strategií existuje řada jednoduchých, ale účinných komunikačních technik, které můžete použít, abyste se stali asertivnějšími. Jsou to například:

Pokažená gramofonová deska

Principem této techniky je opakování svého požadavku klidným hlasem, dokud svého požadavku nedosáhnete. Pokud lidé sdělení stále nechápou, opakujte je stále stejnými slovy a neustupujte. Nakonec pochopí, že to, co říkáte, myslíte opravdu vážně.

 

Otevřené dveře

Místo konfrontace uznejte, že váš protivník může mít v některých aspektech pravdu. Striktně ale odlište opodstatněné argumenty od subjektivního hodnocení a odsouhlaste jen to, co podle vás může být částečně pravda. Překvapíte svým klidem a rozvahou, pokud se protivníkovi nepodaří vás vyprovokovat.

 

Přijatelný kompromis

V rámci sebeprosazení je někdy vhodné nabídnout pro obě strany přijatelný kompromis. Je však přijatelný pouze v dosažení oboustranné spokojenosti.

 

Negativní dotazování

Používá se jako reakce na kritiku. Nereagujme obranou, ale naopak vyslovme žádost o detailnější popis, co druhému vadí. To dává prostor k otevření komunikace. Kritizovaný si může uvědomit své chyby, ale pokud je kritika manipulativní, pozitivně se směřuje k vyčerpání argumentů druhé strany.

 

Selektivní ignorování

Na kritiku manipulativní, nevěcnou či příliš obecnou je lepší příliš nereagovat, jako kritizovaná strana však dejte najevo, že jste argumenty zaznamenali (například: „Myslím, že ti rozumím.“), k podstatě věci se však nevyjadřujte. Tato metoda směřuje k vyhnutí se opakované obecné kritiky.

 

Asertivní chování se staví proti manipulaci, ukřivděné pasivitě či zlostné agresi. Je to vyrovnaný a čestný způsob přístupu k problémům, při němž rozpory, které musí být konfrontovány, konfrontovány jsou, a dochází k výměně nezbytných informací, i když je to nepříjemné nebo nesnadné. Asertivní způsob umožňuje předcházet vyhrocení konfliktu a nalézt východisko ze situace důstojné pro všechny zúčastněné.

Autor článku



Článek obsahuje kvíz

Tento článek obsahuje kvíz. Pro vyplnění kvízu je třeba se přihlásit.



Hodnocení článku

Diskuze

0 KOMENTÁŘŮ
Žena sedící na barové stoličce hledí do telefonu. Ilustrace
Do diskuze zatím nikdo nepřispěl. Buďte první kdo napíše komentář.
Vstoupit do komunity

Na podobné téma

Začněte pravidelně cvičit! Zlepšíte si paměť a podpoříte proudění Qi

Zobrazit Článek

Začněte pravidelně cvičit! Zlepšíte si paměť a podpoříte proudění Qi
4 min

Čekáte, kdy vám začnou tikat biologické hodiny? A co když nezačnou?

Zobrazit Článek

Čekáte, kdy vám začnou tikat biologické hodiny? A co když nezačnou?
5 min

Potvrzeno, Reishi pomáhá prodloužit život ve zdraví

Zobrazit Článek

Potvrzeno, Reishi pomáhá prodloužit život ve zdraví
3 min

Mohlo by vás zajímat

Jak užívat čínské bylinné směsi

Zobrazit Článek

Jak užívat čínské bylinné směsi

Pálení žáhy a reflux nás nemusí zbytečně trápit – 2. díl

Zobrazit Článek

Pálení žáhy a reflux nás nemusí zbytečně trápit – 2. díl
7 min

Staňte se členem klubu

Získejte přístup ke všem článkům, slevu na placené webináře a produkty TCM a mnoho dalšího s naším předplatným.

ic48-Sale
Nakoupíte levněji produkty různých značek

Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.

ic48-Yoga
Dostanete přístup k on–line cvičením a meditacím

Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.

ic48-Webinar
Získáte webináře zdarma nebo se slevou

Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.