Poruchy spánku jako tichý zabiják?


Spánek patří mezi základní potřeby každého živého tvora. Ve spánku rosteme, regenerujeme a ukládáme si do paměti nové informace. „Malá smrt“, jak se spánku také říká, není časem nečinnosti, nýbrž zvýšené mozkové aktivity.

Duše Hun a duch Shen

Duše Hun sídlí v Játrech a nazývá se „éterická duše“. Do těla vstoupí krátce po narození a udržuje emocionální rovnováhu v těle. Dále je zodpovědná za naši kreativitu, nápady a plány. Dává nám inspiraci a jiskru, neustále hledá nové podněty a tvoří. Proto je úzce spjatá s dětstvím. Přes den sídlí v očích a nosí Císaři informace o dění venku, ten je následně zpracuje a uloží do paměti.

Duch Shen se uchovává v srdci. Skládá se ze dvou částí. Yuan Shen přichází v okamžiku našeho zrození, Zhi Shen získáváme svými zkušenostmi zde na zemi. Společně formují naši osobnost, řídí všechny ostatní duše, dávají jim řád a kontrolují jejich aktivitu. Ovládají psychiku, myšlení a dlouhodobou paměť. Duch Shen je také zodpovědný za náš emoční život!

Spánek, snění a krev Jater

Spánek a snění má na starosti duše Hun. Tato funkce úzce souvisí s krví a Yin Jater. Když je krve dostatek, je duše usídlená a netoulá se. Krev je zároveň „substrátem“ pro ducha Shen. Je to médium, kam „zapisuje“ informace, a zároveň mu dává pohodlí a pocit bezpečí. Dlouhodobá prázdnota krve Jater vede k prázdnotě krve Srdce neboli oboustranné prázdnotě krve Srdce a Jater (Xin Gan Xue Xu). Příznaky jsou například:

  • neklid, nadměrná agitovanost, lekavost
  • „ulítávání si“ během dne
  • závratě, tupé bolesti hlavy
  • sklon k depresím, zapomnětlivost
  • světloplachost, šeroslepost, suchost očí
  • mžitky a skvrny před očima
  • hojné snění, náměsíčnost
  • bušení srdce, arytmie
  • nespavost, často kompletní

Příznaky dále zahrnují poruchy menstruace, suchou kůži nebo brnění a necitlivost končetin.

Dlouhotrvající stav vede k psychickým poruchám ohrožujících zdraví. Pokud se přidají psychické poruchy, je nutné kromě terapeuta TCM vyhledat také psychologa.

Poruchy spánku

Do poruch spánku patří mnoho problémů. Nejčastěji je to problém s usínáním. Správné usínání by mělo trvat do 20 minut, ne déle. Pokud je přítomný lehký pocit hladu, je třeba se najíst večer více nebo zařadit druhou lehkou večeři. Dalšími problémy jsou probouzení v noci nebo probouzení nad ránem. Když se jedná o potřebu odskočit si na toaletu, je vhodné řešit problém s močením.

Pokud je probouzení samovolné, pak je nejčastější příčinou hlad! Když klesne hladina glukózy v krvi pod nějakou úroveň, dochází ke stimulaci žaludku a my se probouzíme. Nejlepším řešením je vstát, něco malého sníst a jakmile se nám začne chtít spát, ulehnout. Polehávání spánek nepřinese a pokud ano, nebude kvalitní. Krev je totiž buď v hlavě, nebo v břiše.

Probouzení se nad ránem bývá spojeno s horkostí v Játrech, Žlučníku nebo v Žaludku. Často je přítomná hořká chuť v ústech, pocení v podpaží, nebo lehká bolest hlavy. Tady bývá na vině konzumace příliš sytých, zahřívajících jídel či alkoholu nebo jezení pozdě večer.

Jak na kvalitní spánek

Základem vydatného a kvalitního spánku je dostatek energie pro noční regeneraci. Počítá se celkový kalorický příjem za celý den a hlavně večeře. Když je večeře malá nebo ji strávíme rychle, je vhodné sníst něco malého 30 min před spaním. Tradičně se používalo mléko s medem. To však není pro většinu lidí schůdné, proto stačí pár plátků sýra nebo šunky, případně s trochou zeleniny – např. listovým salátem. Je nutné dokonalé rozžvýkání a rozmělnění potravy kvůli lepšímu trávení! Důležité je dostatečné zastoupení tuku, který nám dá nejvíce energie. Zcela nevhodné jsou sladkosti nebo oříšky. První neocení naše Slinivka, druhé zase Žlučník.

Image,Of,Young,Smiling,Pretty,Lady,Lies,In,Bed,Indoors.

Pokud však řádná večeře proběhne 3 hodiny před spaním, bude ještě část potravy v žaludku a náš krevní oběh bude nasměrován tamtéž.

Důležitá je rovněž spánková hygiena. Ta zahrnuje:

  • Pravidelný spánkový režim (vstávání i ulehnutí).
  • Rutinní úkony před spaním (zejména relaxační).
  • Vhodné prostředí (ticho, tma, teplota, vzduch a pohodlí).
  • Absence elektronických zařízení (min. 30–60 min před ulehnutím).
  • Pravidelné cvičení (stačí 30 min procházka navečer nebo jóga či Qi-Gong).
  • Vyhýbání se stimulantům 6–8 hod před spánkem (kofein, alkohol, nikotin).
  • Ulehnutí, až když jsme opravdu unavení (ne dříve, ne později).
  • Vynechání odpoledních šlofíků (max. 20 min odpoledne).
  • Správně načasovanou večeři (viz výše).
  • Ztlumení světel po setmění (ideálně solná lampa a bodovky).
  • Zbavení se stresu před spaním (včetně plánování úkolů na další den).

Bylinné směsi a houby pro podporu spánku

Základem správného výběru vhodné bylinné směsi je diagnostika. Je třeba určit, jestli je problém na úrovni Jater (duše Hun), nebo Srdce (duch Shen). Každá směs působí trochu jinak, některá více vyživuje, jiná více uklidňuje. Je třeba přihlédnout k dalším příznakům, jako je pocení, pocity horka, nadměrné přemítání, nebo bušení srdce. Směs se zpravidla kombinuje s některou z vitálních hub.

Téměř všechny vitální houby mají v popisu práce funkci An Shen (uklidnit ducha). Pro problémy se spánkem se nejvíce hodí kombinace hub Reishi a Hericium.

Reishi – působí nejvíce na Játra. Utišuje ducha, doplňuje Qi (Srdce a Plic) a vytváří podmínky pro doplnění krve a Yin Jater. Také dokáže posilovat esenci Ledvin (Jing).

Hericium – ovlivňuje zejména Žaludek a perikard (ochránce Srdce). Je tradičně využíváno u neurologických a psychických problémů, včetně nespavosti. Používá se i při somatizaci stresů, projevující se v oblasti Žaludku.

Společně kromě zklidnění a podpory spánku zlepšují paměť, koncentraci a myšlení. Rovněž dokážou stimulovat opravu poškozených nervů a mozkových buněk a zlepšují kognitivní funkce.

Spánek není samozřejmost. Ovlivňuje ho řada faktorů a jeho kvalita určuje, jak se druhý den cítíme i kolik vydržíme. Přistupujme k němu s pokorou a věnujme mu stejně pozornosti, jako oblékání nebo trávení volného času. Dobře vyspaný člověk kolem sebe šíří pohodu a žije déle!

 

Autor: Radim Jakeš



Článek obsahuje kvíz

Tento článek obsahuje kvíz. Pro vyplnění kvízu je třeba se přihlásit.



Hodnocení článku

Diskuze

0 KOMENTÁŘŮ
Žena sedící na barové stoličce hledí do telefonu. Ilustrace
Do diskuze zatím nikdo nepřispěl. Buďte první kdo napíše komentář.
Vstoupit do komunity

Na podobné téma

Chronický únavový syndrom

Zobrazit Článek

Chronický únavový syndrom
15 min

Signály z nitra: Jak vnímat varovné signály našeho těla

Zobrazit Video

Signály z nitra: Jak vnímat varovné signály našeho těla

Akutní zánět středního ucha: Jak na rychlou úlevu a prevenci návratu

Zobrazit Článek

Akutní zánět středního ucha: Jak na rychlou úlevu a prevenci návratu
5 min

Mohlo by vás zajímat

Jak užívat čínské bylinné směsi

Zobrazit Článek

Jak užívat čínské bylinné směsi

Bradavice nikdy více! Jak se jich zbavit a zabránit dalšímu vzniku?

Zobrazit Článek

Bradavice nikdy více! Jak se jich zbavit a zabránit dalšímu vzniku?
7 min

Piškotový dort s jahodami, mascarpone a lemon curd

Zobrazit Recept

Piškotový dort s jahodami, mascarpone a lemon curd
do 2 hodin

Staňte se členem klubu

Získejte přístup ke všem článkům, slevu na placené webináře a produkty TCM a mnoho dalšího s naším předplatným.

ic48-Sale
Nakoupíte levněji produkty různých značek

Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.

ic48-Yoga
Dostanete přístup k on–line cvičením a meditacím

Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.

ic48-Webinar
Získáte webináře zdarma nebo se slevou

Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.