Jak nám pití oblíbeného šálku kávy může pomoci


Formální a neformální cesta k vědomějšímu životu

Jakým způsobem pijete šálek své oblíbené kávy nebo čaje? Než budete pokračovat ve čtení, zkuste si uvědomit, jak se o tom, že si nápoj připravíte, rozhodujete, jak vypadá příprava kávy, víte, jak chutná a voní? Co u pití děláte? Na co při tom myslíte? Je to aktivita, o které byste řekli, že ji děláte vědomě nebo ji spíše řídí váš autopilot a vy u toho stíháte odepsat na pár zpráv, vyřídit zmeškané telefonáty, zalít kytky nebo vyluštit sudoku?

Už v minulém článku jsme se seznámili s tím, že to, na co myslíme, má mnohem větší vliv na pocit štěstí a spokojenosti, než to, co děláme. Rovněž ze studie Harvardské univerzity víme, že čím více myslíme na to, co děláme, tím se my lidé cítíme šťastnější.

Možná se to zdá být nesouvisející nebo nereálné, mnohé další studie však potvrzují blahodárné přínosy „přítomné mysli“ na fyzické i psychické zdraví. Snížení stresu, snížení krevního tlaku, podpora imunitního systému, zvládání chronické bolesti, snížení pravděpodobnosti opakovaných depresivních stavů, zvládání úzkostí, ale i zmírnění pocitů osamělosti, podpora kvalitního spánku, zlepšení vztahů a mnohé další choroby, neduhy a náročné oblasti našich životů byly a jsou předmětem vědeckých studií.

Abychom přínosy mindfulness mohli pociťovat ve vlastním životě, nestačí o tom číst nebo poslouchat. Je třeba praktikovat. Praktikovat znamená uvědomovat si, co se děje v přítomném okamžiku, co vytváří naši zkušenost. A pokud zjistíme, že naše pozornost utekla, vracet ji opět do přítomnosti.

Portrait,Of,Young,Woman,Drinking,Coffee,At,Table,With,Notebook

V intenzivních programech, např. MBSR (na mindfulness založený program snižování stresu) využíváme k rozvíjení všímavosti tzv. formální a neformální cvičení. Formálním cvičením je zpravidla meditace. Když meditujeme, vnímáme konkrétní objekt po danou dobu a pokud naše pozornost utíká jinam, vracíme ji trpělivě a laskavě zase zpět. Meditaci můžeme považovat za tréninkové pole mindfulness. Příkladem neformálního cvičení je vědomé pití oblíbeného šálku. K tomu nepotřebujeme ani vymezený čas a nerušené místo jako pro meditaci. Stačí, když k běžným činnostem, které běžně děláme, přivedeme pozornost.

Jak prosté a jak těžké zároveň. Nejen, že neustále pospícháme, ale zvykli jsme si chtít mít všechno hotové. Co to znamená pro naši pozornost? Že ji směřujeme do budoucnosti, do toho momentu, kdy budeme mít všechno (nebo alespoň to, co právě musíme udělat) hotové. Pokud je naše pozornost zaměřená „na konec“, a ne na činnost, pijeme kávu na autopilota. Vlastně ani moc nevíme, že ji pijeme, a proto si pak možná ani nejsme jistí, kolik šálků už jsme si dnes dali. Eckhart Tolle, známý učitel meditace, říká - udělejte si z běžných činností cíle. Pijte kávu, nechtějte ji mít vypitou.

Když pijete, prostě jen pijte. Když jdete, prostě jen jděte.

Když pijete, prostě jen pijte. Když jdete, prostě jen jděte.

Zenové přísloví

Jak s trénováním začít? Nejlépe hned dnes. Lepší čas nehledejte ani na něj nečekejte.

Připravte si svoji kávu nebo čaj tak, jak si ji obvykle připravujete a v čase, na který jste zvyklí. Pro její vypití si však udělejte čas pouze na pití kávy. Netelefonujte, nemailujte ani nekláboste s kolegy. Věnujte se pouze své kávě. Všímejte si toho, jak berete svůj šálek kávy do ruky, jak jej přibližujete k ústům, všimněte si pocitů, které máte těsně před tím, než si dáte první lok. Nechte kávu chvíli v ústech a zkoumejte chutě. Můžete si nyní všimnout svých myšlenek. Co se vám honí hlavou? Utíkají vám myšlenky k úkolům, které máte před sebou nebo k tomu, co se vám dnes ráno úplně nepodařilo? Vraťte pro tuto chvíli pozornost ke své kávě. Nic nehodnoťte ani neposuzujte, jen pozorujte. Užijte si svoji kávu vědomě. A pak se můžete pustit do další práce.

 

Marcela Roflíková je mezinárodně kvalifikovaná lektorka mindfulness, lektorka programu MBSR (využití mindfulness pro snižování stresu), zakladatelka Českého mindfulness institutu, spoluautorka knihy Mindfulness pro každého** (Grada,2020).



Článek obsahuje kvíz

Tento článek obsahuje kvíz. Pro vyplnění kvízu je třeba se přihlásit.



Hodnocení článku


Diskuze

0 KOMENTÁŘŮ
Žena sedící na barové stoličce hledí do telefonu. Ilustrace
Do diskuze zatím nikdo nepřispěl. Buďte první kdo napíše komentář.
Vstoupit do komunity

Na podobné téma

Jak zhubnout a neublížit si

Zobrazit Článek

Jak zhubnout a neublížit si
6 min

Čaj jako ochránce před rakovinou

Zobrazit Článek

Čaj jako ochránce před rakovinou
7 min

Mohlo by vás zajímat

Jak užívat čínské bylinné směsi

Zobrazit Článek

Jak užívat čínské bylinné směsi

Malý atlas akupunktury - 28. díl - Bai Hui (GV-20)

Zobrazit Článek

Malý atlas akupunktury - 28. díl - Bai Hui (GV-20)
4 min

Čaj jako ochránce před rakovinou

Zobrazit Článek

Čaj jako ochránce před rakovinou
7 min

Staňte se členem klubu

Získejte přístup ke všem článkům, slevu na placené webináře a produkty TCM a mnoho dalšího s naším předplatným.

ic48-Sale
Nakoupíte levněji produkty různých značek

Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.

ic48-Yoga
Dostanete přístup k on–line cvičením a meditacím

Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.

ic48-Webinar
Získáte webináře zdarma nebo se slevou

Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.