Rýže



Obsah

Pravděpodobně se začala pěstovat na území dnešního Thajska a to již okolo 4000 let př. n. l. Odtud se pěstování naučili i obyvatelé Číny a Indie. Do západní Asie a Řecka přivezli rýži vojska Alexandra Velikého. Za dob Římského impéria se pak pěstovala okolo celého Středozemního moře, v jižní Evropě, jižní Africe a v Egyptě. 

Používá se hlavně jako zahušťovadlo, zvyšuje objem a pojivost. Je vhodná pro přípravu vařených sladkých pokrmů, například kaší. Pokud rýžovou mouku chcete použít při pečení, smíchejte ji s jiným druhem mouky.

Rýže obsahuje kolem 12 % bílkovin, 72 % sacharidů a pouze 2,4 % tuků a zejména vitamíny B 1, B 2 a B 3.

Rýže je kyselinotvorná, je vhodné při vaření do ní přidávat mořskou řasu.

Rýže neobsahuje lepek.

Rýže je chuti sladké a povahy neutrální, sladká rýže má povahu teplou. Ovlivňuje slezinu, žaludek a lepivá rýže prospívá i plicím. Vhodná je při ekzémech a problémech s vyprazdňováním, při zácpě i průjmech. Rýže je velmi vhodná pro dětské stravování.

Účinky se liší podle jednotlivých druhů rýže, kterých jsou desítky, takže ty nejznámější, které můžete koupit v našich obchodech, jsou níže popsány s jejich základními účinky.

Rýže Basmati

se pěstuje na úpatí Himaláje a patří mezi jednu z nejkvalitnějších. Po uvaření nelepí a je typická hlavně pro indickou a pákistánskou kuchyni. Po sklizni se nechává ještě alespoň rok uskladněna v suchu a temnu. Má pak nižší obsah vody, lepší chuť, nižší lepivost a kratší dobu úpravy.

Basmati je velmi jemná rýže, která má i velmi jemnou energii. Je sladké chuti, má neutrální povahu a podporuje činnost žaludku a sleziny.

Jasmínová rýže

se pěstuje v Thajsku a Číně, a též se v těchto kuchyních hojně využívá. Hodně lepí a má příjemnou vůni po jasmínu. Patří mezi nejteplejší druhy rýže.

Rýže arborio a carnaroli

se pěstují především v Itálii. Používá se hlavně do rizota. Je kulatozrnná, perličkovitá rýže a po uvaření vytvoří krémovitou hmotu. Patří mezi nejteplejší druhy rýže.

Indiánská rýže

vlastně není rýže, ale jsou to semena severoamerické vodní trávy, která jsou tmavá a dlouhá. Má vysoký obsah vitaminu B a využívá se při přípravě salátů. Já ji osobně využívám při přípravě rizota samostatně a velmi často i jako přílohu nebo zavářku do polévky. Patří mezi teplejší druhy.

Divoká tmavá rýže ochlazuje a napomáhá odvádět tekutiny. Má sladkou chuť a osvěžující povahu, prospívá ledvinám a močovému měchýři.

Natural rýže

je výrazné nahnědlé barvy. Oproti bílé rýži je bohatší na vlákninu, ale potřebuje delší dobu na vaření.

Z natural rýže si může připravit i výborný čaj, pokud máte problémy s trávením. Rýži opražíte na suché pánvi, jakmile začne být cítit, stáhnete ji a necháte vychladit. Pak si můžete dát do šroubovací sklenice. Čaj si připravíte tak, že 1 polévkovou lžíci upražené rýže zalijete 200 ml horké vody a necháte 10 minut louhovat a pomalu popíjíte. Můžete i přidat pár snítek zeleného čaje, to je vhodné při pálení žáhy.

Tato rýže je neutrální a má sladkou chuť. Podporuje činnost sleziny, žaludku a pic. Je vhodná při problémech s průjmem, zvracením a s letní horkostí.

Parboiled rýže

je kompromisem mezi natural a bílou. Je upravena speciální technologií, aby se rychleji uvařila. Obsah vitaminů skupiny B, včetně niacinu a kyseliny listové, vápníku a železa je v porovnání s běžnou loupanou rýží údajně téměř dvojnásobný.

Parboiled má výrazně teplou povahu, je sladké chuti a podporuje činnost sleziny a žaludku, podporuje tvorbu krve a energie, zvlhčuje, tudíž napomáhá vyživovat tekutiny.

Nishiki

je japonská rýže na sushi. Po uvaření se velmi lepí a je téměř průsvitná. Má tepleší povahu než např. rýže basmati.

Rudá bhútánská rýže

je krátkozrnná a zbarvena do červena. Má ořechovou chuť a pěstuje se ve vysoké nadmořské výšce v Himálaji. Já osobně ji používám jako přísadu k bílé rýži nebo do rizota.

Červená rýže patří mezi skvělá tonika krve. Má neutrální povahu, sladkou chuť a ovlivňuje činnosti sleziny, žaludku a srdce.

Černá rýže

je sladké chuti s lepkavým povrchem, která vařením získá fialovou barvu. I tuto rýži používám do rizota či do klasické bílé rýže. Je hodně sytá a hutné a může ji zařadit mezi nejteplejší druhy rýže.

Černá rýže vyživuje ledviny a krev, je hodně sytá, má sladkou chuť, je neutrální povahy a podporuje činnost sleziny, žaludku, ledvin a podporuje tvorbu energie a krve.

Sladká rýže

se u nás dá koupit v prodejnách zdravé výživy. Je přirozeně sladká a používá se k přípravě ranních kaší. Velmi podporuje činnost sleziny a celkově prospívá trávení, je teplejší, než rýže dlouhozrnná a je vhodná pro malé děti.




Hodnocení článku

Diskuze

0 KOMENTÁŘŮ
Žena sedící na barové stoličce hledí do telefonu. Ilustrace
Do diskuze zatím nikdo nepřispěl. Buďte první kdo napíše komentář.
Vstoupit do komunity

Na podobné téma

Granátové jablko

Zobrazit Článek

Granátové jablko

Grapefruit

Zobrazit Článek

Grapefruit

Hroznové víno

Zobrazit Článek

Hroznové víno

Mohlo by vás zajímat

Jak užívat čínské bylinné směsi

Zobrazit Článek

Jak užívat čínské bylinné směsi

Letní nevařená fermentovaná kaše s meruňkami a rybízem

Zobrazit Recept

Letní nevařená fermentovaná kaše s meruňkami a rybízem
30 min

Uklidněte mysl a podpořte emocionální zdraví vitálními houbami

Zobrazit Článek

Uklidněte mysl a podpořte emocionální zdraví vitálními houbami
8 min