Léčba psycho-emocionálních poruch akupunkturou - 4.díl

V předchozích dílech této série jste se dozvěděli, prostřednictvím jakých bodů na jakých drahách lze léčit psychoemocionální poruchy a proč. V posledním díle se autoři zamyslí nad vlivem moderní medicíny.
Během dynastie Čching a republikánské éry začaly do Číny pronikat poznatky západní anatomie. Jedním z autorů, kteří jsou považováni za ovlivněné tímto vývojem, byl Wang Čching-ren1, který v kapitole „O mozku“ (v knize Oprava chyb medicíny z roku 1830) uvedl, že „inteligence a paměť závisí na mozku“. Wangova kniha byla vydána a šířena spolu s Novým pojednáním o anatomii, překladem základních textů západní medicíny od anglického lékařského misionáře Benjamina Hobsona a jeho čínského asistenta Chen Xiutanga.
Všechny aspekty lidského organismu se odvíjejí od spojení esence Jing od rodičů.
V Ling-šu se píše: „Život vzniká skrze esenci Jing; když se obě esence Jing (matky a otce) spojí, dojde k vytvoření ducha Shen.“
Zhang Jie Bin říká: „Dvě esence Jing, jedna yinová a jedna yangová, se spojují… a vytvářejí život; když se spojí Jing matky a otce, vzniká Shen.“
Jinými slovy, prenatální Jing, odvozený od rodičů, je původem existence lidské bytosti a původním zdrojem ducha Shen.
Pokud jde o teorii zangfu, jsou to Ledviny, které uchovávají Jing a zároveň produkují dřeň a vyplňují mozek. Proto Ling Shu uvádí: „Mozek je mořem dřeně.“
Tím dávají smysl výroky Li Shizhena: „Mozek je sídlem původního Shena“ a Yangxing Yanming Lu: „Shen, to je Jing. Pokud dokážeme uchovat Jing, pak bude Shen jasný; pokud je Shen jasný, bude život dlouhý.“
Jiní autoři zdůrazňovali vztah mezi mozkem a Srdcem, což je dalším odrazem vitálního vztahu mezi Srdcem a Ledvinami, ohněm a vodou. V Leizheng Zhizai se píše:
„Shen lidské bytosti sídlí v Srdci a Jing Srdce zcela závisí na Ledvinách. Mozek je tedy skladištěm původního Shena a mořem jingové dřeně, a proto odtud pochází paměť.“
Taoistický klasik Ling Jian Zi uvedl: „Qi Srdce je spojena s palácem Niwan nahoře.“
„Niwan“ je také známý jako „Huangting“ (Žlutý palác). Niwan je v taoistické tradici centrálním z devíti paláců mozku, kde se setkávají všechny různé druhy Shen, přičemž je považován za místo, kde se nachází materiální základ ducha Shen. O Niwanu se hovoří v různých taoistických klasicích, např: „Původ Jing-Shen v mozku se také nazývá Niwan.“
„Kompletní Shen, který se projevuje v obličeji, má svůj původ v Niwanu.“
„V horní části lidského těla se nachází Tiangu Niwan, zde sídlí Shen… Tiangu, to je Původní palác, sídlo Původního ducha Shen, kde existuje duševní a duchovní jas, což je nejdůležitější aspekt ducha Shen.“
A právě mimořádná dráha Du Mai slouží jako spojnice mezi Ledvinami, Srdcem a mozkem. Pro tuto dráhu jsou v klasických dílech popsány čtyři cesty. První začíná v podbřišku, vystupuje na perineu, vede dozadu podél středové linie křížové kosti a vnitřku páteře k bodu Feng Fu (GV-16) na zátylku, vstupuje do mozku, stoupá k temeni, sestupuje podél středové linie hlavy ke kořeni nosu a ke rtu, přičemž končí na spojnici horního rtu a dásně. Druhá větev vychází z podbřišku, sestupuje k perineu, vine se kolem konečníku, stoupá vnitřkem páteře a vstupuje do Ledvin. Třetí větev vzniká v podbřišku, stoupá do středu pupku, prochází Srdcem, stoupá do hrdla, obtáčí se kolem úst a stoupá pod střed oka. Čtvrtá větev vzniká v bodě Jing Ming (BL-1), sleduje oboustranně kanál Močového měchýře podél čela, načež se oboustranné větve sbíhají na temeni a vstupují do mozku. Jedna větev pak vzniká v bodě Feng Fu (GV-16) a opět se dělí a sestupuje přes Da Zhu (BL-11) a Feng Men (BL-12) po obou stranách páteře k Ledvinám.
O tomto propojení Srdce a mozku hovořil Cheng Xing Gan, který řekl: „Když je mozek plný, myšlení je jasné. Příliš mnoho myšlení vede k ohni Srdce, který spaluje mozek… Dřeň je zakořeněna v esenci Jing a směrem dolů se spojuje s Du Mai; když Ming Men správně zahřívá a vyživuje, je dřeň plná.“
Závěrem lze tedy říct, že Du Mai je dráhou, která zprostředkovává spojení mezi mozkem a Srdcem. Klinicky lze mnoho jejích bodů použít k léčbě různých psychoemocionálních poruch, podobně jako lze použít body dvanácti hlavních kanálů, zejména bodů Srdce a Perikardu. Pokusíme-li se upřesnit použití bodů Du Mai, můžeme naznačit, že a) jejich indikace obecně odrážejí obrazy plnosti vedoucí k disharmonii Shen, jako jsou maniodepresivní poruchy, a b) jsou indikovány zejména tehdy, když jsou psychoemocionální poruchy doprovázeny plností a rozrušením, závratěmi, poruchami vědomí a epilepsií.
Tento článek obsahuje kvíz. Pro vyplnění kvízu je třeba se přihlásit.
Získejte přístup ke všem článkům, slevu na placené webináře a produkty TCM a mnoho dalšího s naším předplatným.
Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.
Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.
Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.