Malý atlas akupunktury - 50. díl – Xue Hai (SP-10)

V předchozím článku jste si mohli přečíst krátký úvod do problematiky a pak se již autoři rovnou pustili do představení indikací některých bodů nejen na dráze Srdce, Perikardu a Tenkého střeva, ale i v rámci yangmingového oddílu. Dnes se zaměříme na dráhy Sleziny, Plic, Ledvin, Jater a Žlučníku.
Jednak zajišťuje správný transport a přeměnu tělesných tekutin, čímž zabraňuje tvorbě hlenu (což je důležitý etiologický faktor psychoemocionálních poruch) a v případě jeho vzniku se ho hned snaží rozpustit.
V případě bodu Gong Sun (SP-4) jsou pozoruhodné dva další faktory: i. jedná se o otevírací bod dráhy Chong Mai a ii. je to Luo bod dráhy Sleziny, přičemž má stejně jako další Luo body yinových drah (Lie Que LU-7, Tong Li HT-5, Da Zhong KI-4, Nei Guan PC-6 a Li Gou LR-5) důležitý příznivý efekt na psychoemocionální poruchy.
Příklady:
Yin Bai (SP-1): agitovanost, vzdychání, náchylnost k melancholii, maniodepresivní poruchy, nadměrné snění, nespavost, chronický strach z větru, tělesné zhroucení.
Gong Sun (SP-4): maniodepresivní porucha, manická hovornost jako výsledek požití velkého množství alkoholu, nespavost a neklid, bolesti u srdce, nedostatečnost na úrovni Žlučníku, velké vzdychání.
Shang Qiu (SP-5): maniodepresivní porucha, rozrušení s žíznivostí, nadměrné přemýšlení, sklon k nadměrnému smíchu, noční můry, melancholie na úrovni Srdce (chronická), strach z větru u dětí, dětská epilepsie ze strachu.
San Yin Jiao (SP-6): bušení srdce, nespavost, nedostatek na úrovni Žlučníku.
Da Heng (SP-15): náchylnost ke smutku, vzdychání.
A to buď proto, že působí na tělesné duše Po (např. Tian Fu LU-3), nebo proto, že jejich shromažďovací funkce Qi pomáhá řešit blokády krve a následnou nedostatečnou výživu Srdce a ducha Shen (např. Tai Yuan LU-9).
Příklady:
Tian Fu (LU-3): ospalost, nespavost, smutek, pláč, roztržitost a zapomnětlivost, nesmyslná komunikace (duchové)1, melancholické uplakané vyjadřování (duchové).
Tai Yuan (LU-9): agitovanost s bolestí na úrovni Srdce doprovázená zadrhávajícím se pulzem, maniakální blouznění.
Např. Tai Xi KI-3 a Zhao Hai KI-6, pročistit revoltující oheň stoupající vzhůru, stahovat Yang a vítr stoupající vzhůru (např. Yong Quan KI-1) nebo posilovat vůli (např. Da Zhong KI-4).
Příklady:
Yong Guan (KI-1): rozrušení, nespavost, špatná paměť, neschopnost mluvit, náchylnost ke strachu, hněv s touhou zabíjet lidi, maniodepresivní porucha, ztráta hlasu.
Tai Xi (KI-3): nespavost, nadměrné snění, špatná paměť.
Da Zhong (KI-4): bušení srdce, neklid, demence, somnolence, sklon ke vzteku, strach a lekavost, náchylnost ke strachu, touha zavřít se doma a nevycházet.
Zhao Hai (KI-6): nespavost, somnolence, noční epilepsie, smutek, strach, noční můry.
Např. nespavost a strach. Je však zajímavé, že bod jako Tai Chong LR-3, který je v moderní praxi hojně využíván k léčbě poruch, jako jsou deprese, podrážděnost, rozčilení apod., má v tradičních i moderních textech jen velmi málo indikací tohoto druhu.
V příštím díle se autoři zaměří převážně na body na zádech, a to na transportní Shu body dráhy Močového měchýře a na body dráhy Du Mai.
Příklady:
Zhe Jin (GB-23): vzdychání a sklon ke smutku, nespavost, horkost v podbřišku.
Ri Yue (GB-24): vzdychání a sklon ke smutku, horkost v podbřišku.
Zu Qiao Yin (GB-44): noční můry, nespavost, rozrušení a neklid, rozrušení a horkost rukou a nohou.
Xing Jian (LR-2): sklon k hněvu, smutek, náchylnost k úleku, šílenství, nespavost, bušení srdce, epilepsie.
Li Gou (LR-5): knedlík v krku, deprese, značné říhání, bušení srdce z leknutí, strach a úlek.
Zhang Men (LR-13): rozčilení a horkost se suchem v ústech, sklon k hněvu, náchylnost ke strachu, nespavost, manická chůze, epilepsie, deprese s neschopností se uspokojivě nadechnout.
Poznámky:
1. Přesný význam tohoto termínu je nejasný, ale zdá se, že se vztahuje k blouznění nebo říkání nesmyslů, snad v důsledku posedlosti. Sun Si Miao ve své knize 1 000 dukátů v souvislosti s tímto bodem hovoří o „melancholické plačtivé řeči duchů“. Linda C. Koo v knize Nourishment of Life, Health in Chinese Society (The Commercial Press, Hongkong str. 123), což je současná kniha o čínské lidové víře, v diskusi o posedlosti duchy uvádí: „V případech, kdy byl vliv ducha (tj. zlého ducha) výsledkem postupného procesu, byla oběť zpočátku smutná, citlivá a uzavřená do sebe. Jak sílila moc ducha nad myslí oběti, začala se chovat jako ve snu, mluvit o záležitostech duchů nebo se chovat, jako kdyby mluvila s duchy.“
Tento článek obsahuje kvíz. Pro vyplnění kvízu je třeba se přihlásit.
Získejte přístup ke všem článkům, slevu na placené webináře a produkty TCM a mnoho dalšího s naším předplatným.
Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.
Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.
Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.