Stručná historie Qigong – 7. díl

V tomto dílu seriálu Stručná historie Qigongu budu pokračovat v historickém přehledu, kde se i nadále zaměřuji především na ty postupy, které zahrnují určitý stupeň kultivace těla, než na čistě meditační nebo dechové praktiky, které jsou běžnou součástí taoistických, konfuciánských a buddhistických tradic.
Lushi chunqui (anály Jaro a Podzim od mistra Lü) je rozsáhlý text sestavený pod patronací mistra Lu Buwei, kancléře dynastie Qin, a pojednává o vládě, politice, vzdělání, válečnictví a dalších věcech a zemědělství, včetně tří důležitých pasáží.
V první je popsána spojitost mezi šamanismem nebo rituálním tancem a daoyin takto:
,,Kdysi za vlády císaře Yao (19) byla síla jin v nadbytku, což provázelo řadu stagnací a různorodé akumulace/nakupení. Cesty vody byly narušené a zanesené a tok vody byl velmi špatný již od samotného zdroje. Podobně je to u lidí. Pokud je dech a energie jedince přetížená a stagnuje, svaly a kosti se stahují a špatně se ohýbají. Proto se pro zlepšení předepisují určité tance, které vedou dech a zajišťují, aby se pohyboval harmonicky celým tělem v souladu."20
Ve druhé pasáži jsou představeny a vysvětleny pozitiva pravidelné fyzické aktivity:
,,Proudící voda (liu shui) nestagnuje (bu fu) a panty dveří nevržou, protože se pohybují (dong). Éter (qi) a tělesný rámec (fyzično; xing qi) jsou také takové. Pokud se tělo nepohybuje, vitální esence (jing) necirkuluje (bu liu); a pokud necirkuluje, étér (qi) se srážejí.“21
Třetí pasáž představuje myšlenku (ta je dále opakována a rozvíjena v Neijing a dalších textech), která říká, že pokud mají lidé pod kontrolou svou mysl a emoce, nemůžou vnější ani vnitřní patogeni vstoupit do těla a způsobit nemoc.
„Člověk chce, aby kůže byla pružná, cévami mohla krev volně proudit, šlachy, aby byly pevné a kosti tvrdé, srdce, mysl a vůle byly v souladu a životní energie mohla proudit. Když toto nastane, původci nemocí se nikde neusazují a nedochází k rozvoji patologií.“22
Pokud jde o otázku dynamických versus klidových praktik, Lu Buwei jednoduše navrhl, že ti, kteří jsou nakloněni pohybu, mají z něj prospěch, aby ho stále praktikovali, a naopak.23
První text, který popisuje specifické zdravotní benefity cvičení, byl nalezen v hrobce, která pochází z roku 186 př. n. l. a která byla objevena v Zhangjiashanu v provincii Hubei v roce 1983. Na bambusových destičkách spojených šňůrkami, které vypadají jako svitek, Yinshu (Strech Book) je popsáno 40 různých cvičení pro udržení zdraví a léčbu nemocí. Zahrnují práci na dolních končetinách a chodidlech (například natahování a skrčování palců u nohou třicetkrát), další cvičení se týká zad a krku (například proplést prsty rukou za zády a předklonit se dopředu, poté otočit hlavu a podívat se na paty). Další části se věnují výpadům, předklonům a cvikům na uvolnění ramen. Jak uvádí Livia Kohn v knize Čínská léčebná cvičení24:
,,Čtyřicet cviků Yinshu dohromady vytváří ucelené a kompletní cvičení pro tělo, tj. ohýbání, protahování, otáčení různých částí těla, které aktivují všechny klouby a svaly.“
Přibližně čtyři století po sepsání textu z hrobky se začalo hovořit o významném lékaři Hua Tuo (26), který byl otcem známé série cvičení, které bylo založené na pohybovém vzorci pěti zvířat: tygr, jelen, medvěd, opice a jeřáb.
Kdysi Tuo řekl:
„Lidské tělo potřebuje cvičení, ale ne extrémy. Časté pohupování a kývání tělem způsobuje trávení grain-qi, neomezený průtok krve v cévách a brání vzniku nemocí. Je to podobné dveřnímu pantu, který nerezaví (protože je neustále v pohybu). Mezi transcendenty starověku, až do doby Han, byli taoističtí mistři, páni a tovaryši, kteří prováděli umění daoyin, prováděli bear-hanging a obrácený pohled jestřába, protahovali a stahovali tříselný záhyb, pohybovali všemi klouby a hledali způsob, jak oddálit proces stárnutí. Mám jedno umění, které se jmenuje Dovádění pěti zvířat. První se jmenuje tygr, druhé jelen, třetí medvěd, čtvrté gibon, páté pták. Tato cvičení také léčí nemoci, jsou prospěšná pro ruce i nohy. Člověk je může používat k praktikování daoyin. Pokud se střed těla necítí čile, měl by člověk vstát a provést některé ze zvířecích dovádění (cvičení). Měl by zastavit, jakmile se lehce zapotí a potřít tělo pudrem. Pak bude tělo lehké a hbité a žaludek bude mít chuť k jídlu.“27
Jak Hua Tuo potvrzuje, pohyb založený na zvířecích pohybech je mnohem starší a pravděpodobně má kořeny v šamanských tancích. Navzdory tomu, že originální forma pohybu již neexistuje, pět zvířat qigong (také známé jako dovádění pěti zvířat) je často praktikována. Kultivace těla pomocí zvířecích pohybů či přirozených pohybů přírody, jako jsou např. proud vody, pohyby mraků a stromů, je běžnou součástí cvičení zaměřených na zdravotní stránku i na bojová umění. Odráží taoistickou filozofii pozorování, učení se a chápání přírody.
V dalším dílu seriálu Stručná historie Qigong budu pokračovat v historickém přehledu, kde se i nadále zaměřuji především na ty postupy, které zahrnují určitý stupeň kultivace těla, než na čistě meditační nebo dechové praktiky, které jsou běžnou součástí taoistických, konfuciánských a buddhistických tradic.
19. Legendární vládce, tradičně datovaný do let 2356–2255 př. n. l.
20. Despeux, C. (1989). Gymnastics: The Ancient Tradition, in Kohn (198), p. 238.
21. Knoblock, J, Riegel, J, 2000. The Annals of Lü Buwei: A Complete Translation and Study. Stanford University Press.
22. Citováno z: Kohn, L. (2005). Health and Long Life: Chinese Way. Three Pines Press: St. Petersburg, p. 12.
23. Liu (2010), p. 40.
24. Kohn (2008), p. 49.
25. 30 rukopisů obsahujících 45 samostatných textů bylo nalezeno v lakované schránce v Mawangdui. Schránka obsahovala mapy, astronomické texty, verze knih Yijing (Kniha proměn) a Daodejing, lékařské texty a šest rukopisů věnovaných dlouhověkosti a zdravotním praktikám. Dva z nich - He Yinyang (Harmonizace Jin a Jang) a Tianxia Zhidao Tan (Dokonalé Tao ve světě) - se zabývají sexuálními praktikami, pojednávají o načasování a frekvenci pohlavního styku a také o bylinných prostředcích proti impotenci a slabosti. Dvě knihy - Yangsheng Fang (Recepty pro výživu života) a Shiwen (Deset otázek) - se zaměřují na dýchání, stravu a bylinnou medicínu. A dva texty - Quegu Shiqi (Odstraňování zrn a pojídání Qi) a známý Daoyintu (Cvičební diagram) - se zaměřují na dechovou praxi a fyzická cvičení. První z nich propaguje používání dechových cvičení (,,pojídání qi"), která nahrazují jídlo (,,odstraňování zrn"), zatímco druhá je tabulkou čtyřiačtyřiceti postav, které cvičí různé techniky daoyin (protahování a protahování).
26. Ze slávy akupunkturního bodu Huatojiaji.
27. Stanley-Baker (2006), pp. 121-2.
Autor: Peter Deadman
Tento článek obsahuje kvíz. Pro vyplnění kvízu je třeba se přihlásit.
Získejte přístup ke všem článkům, slevu na placené webináře a produkty TCM a mnoho dalšího s naším předplatným.
Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.
Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.
Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.