Tao v životě moderního člověka – 11. díl
Odtažitost čili nadhled čili nevlastnění. Pokora čili skromnost čili nenápadnost. Další dvě důležité vlastnosti, které Taoismus sdílí se Stoicismem.
„Netuž po něčem, co nevlastníš a představuješ si, jako bys je vlastnil, ale važ si všeho, co skutečně vlastníš, a představuj si, jak bys po tom toužil, kdybys je nevlastnil. Ale hlídej se, aby sis jej necenil tolik, že by tě trápilo, kdybys je ztratil.“
Radí římský císař Marcus Aurelius, jeden z oné vzácné kategorie vladařů-filozofů. Vládl v 2. století, přemýšlel stoicky a mezi Stoiky je dějinami filozofie také řazen, spolu s Římanem Senecou, pořímštěným Řekem Epiktetem, a řeckým praotcem Stoicismu o tři staletí je předcházejícím Zenonem. A dalším tuctem méně povědomých jmen řeckých a římských.
Sám sebe hlídal, aby příliš „nezcísařštěl“ absolutní mocí, jíž držel pohromadě říši v době jejího největšího ekonomického rozmachu a zeměpisné rozlohy. Měl tedy toho hodně, co by ho mohlo trápit, kdyby to ztratil. Občas zatoužil jen třeba po nějakém tom potlačení vzpoury germánských či keltských rebelů, většinou v jeho případě zdařeném.
Generaci před ním totéž Seneca řekl takto:
„Nikdo nemá moc mít všechno, co chce, ale každý má moc nechtít, co nemá.“
Nechtění a nevlastnění jsou pilíře svobody. Praví Epiktetos:
„Svobodu nezískáš splněním svých tužeb, nýbrž jejich odstraněním“.
Lao-cu tuto svobodu povyšuje dokonce na „mystickou ctnost“, která se pěstuje takto:
„Konání bez majetnictví
Úspěch bez arogance
Povyšování bez nadvlády.“
V jednání se projevuje takto:
„Dávej najevo prostotu
Udržuj jednoduchost
Omezuj sobectví
Mírni touhy.
Pak výsledky mohou vypadat takto:
„Poddáš se a zůstaneš celistvý
Ohneš se a zůstaneš vzpřímený
Snížíš se a budeš naplněný
Vyčerpáš se a budeš osvěžený
Vlastni málo a budeš přijímat
Ale vlastni hodně a upadneš do zmatku.“
K tomu Epiktetos:
„Chceš-li se zlepšovat, jev se ve věcech nepodstatných jako nevědoucí až hloupý a nepředváděj vědomosti. A když tě druzí mají za důležitého, nedůvěřuj si.“
Takhle si Stoici a Taoisté mohou hrát ping-pong. Lao-cu nabízí tvořivému člověku tento recept:
„Bez okázalosti – je jasně viditelný
Bez pýchy – je uznáván
Bez sebechvály – je zasloužilý
Bez chvástání – je dlouhodobý
Proto člověk moudrý
se řadí na konec, ale končí v čele
Vystupuje ze sebe, ale zůstává
Díky své nedůležitosti
Tak dosahuje výsledků.“
Výsledky – to znamená změny. Neustálými změnami prochází vše ve vesmíru.
„Vesmír je změna. Život je názor,“ vtipkuje Marcus Arelius nad bláhovou lidskou vírou ve schopnosti člověka měnit cokoli podstatného. Ale samotné uvědomění neustálých proměn alespoň člověku dává klid a sílu. Dodává Marcus Aurelius:
„Mysli neustále na proměny prvků jeden v druhý, neboť takové myšlenky odplavují prach pozemského života.“
Na to Lao-cu:
„Život je série přirozených a spontánních změn. Nebraň jim – tím bys jen působil smutek. Nech realitu být realitou. Nech věci téct přirozeně kupředu, jak se jim zlíbí.“
Takže co z těch změn dokáže provést člověk? Za jakých okolností a podmínek? S jakými výsledky?
„Uč se rozeznávat, co změnit můžeš a co nemůžeš,“ vyzývá Epiktetos. A na naši přirozenou otázku, jak to tedy rozeznávat, odpovídá stoicky:
„Můžeš změnit jen to, cos vytvořil svou myslí.“ Čili to, jak sis skutečné události vyložil, jaký vliv na tebe tento výklad měl, jaká rozhodnutí jsi na základě svého výkladu provedl, a jaké výsledky ti to v životě vytvořilo. Samotné události změnit nemůžeš. Výsledky změnit můžeš, jen když změníš svůj výklad. A pozor:
„Čas trávený na věcech, které změnit nemůžeš, je mrháním času, který bys mohl trávit na věcech, které změnit můžeš.“
A je to ještě horší:
„Když si zamiluješ něco, co je mimo tvé zvážené rozhodnutí, zničíš si tím samotnou schopnost rozhodování.“
Chceš-li mít šťastnější život, čím dřív přijdeš na tohle, tím líp:
„K štěstí vede jen jedna cesta: vzdát se všeho, co je mimo sféru tvého rozhodování, nepokládat nic za svoje vlastnictví, odevzdat vše ostatní Bohu a štěstěně.“
Takže ti nakonec nezbývá, než toto:
„Nechtěj, aby se všechno dělo, jak by sis přál, ale přej si, aby se všechno dělo tak, jak se skutečně děje – a pak tvůj život bude dobře proudit.“
A jsme ze Stoicismu zpět po uši v tom „proudícím“ Taoismu.
Tento článek obsahuje kvíz. Pro vyplnění kvízu je třeba se přihlásit.
Získejte přístup ke všem článkům, slevu na placené webináře a produkty TCM a mnoho dalšího s naším předplatným.
Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.
Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.
Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.