Tao v životě moderního člověka – 7. díl


Z čeho pramení v západní psychice stále přítomná neuróza, úzkost, pocit viny, stres, spěch, strach z budoucna a vědomí nedokonalosti, jež jsou hnací silou západní tvořivosti, která se ale tak často a mnohdy nečekaně zvrtne v kolosální destrukci, jakou byly Západem odstartované dvě světové války? Vystudovaný křesťanský teolog a zběhlík k orientalismu Alan Watts při srovnávání západních náboženství a filozofických škol s východními, konkrétně Taoismem a Zen-Buddhismem, objevuje tento zásadní rozdíl: Dualismus kontrastů je u nás konfliktem, u nich splynutím.

Zatímco Východ (ale přesněji Tao/Zen) vnímá kontrasty jako neoddělitelné součásti jedné bez překážek plynoucí tvůrčí energie udržované v oboustranné harmonii vyjádřené v symbolu kroužku objímajících se kapek Jin a Jang, Západ jim přiděluje soudící a moralizující dimenze dobra a zla, správnosti a chybnosti, pravdy a lži. Činí tak i přes biblické varování „nesuď, abys nebyl souzen“, ale v souladu s jiným biblickým příkazem „miluj dobro a štiť se zla“.

Tím se západní mysl ocitá v téměř schizofrenickém paradoxu: Jak můžeme stranit dobru proti zlu, aniž bychom poznali rozdíl, čili soudili? Tento paradox je tak hluboce prorostlý do západního nastavení mysli, že v ní přežívá a diriguje ji i po ztrátě biblické víry a odklonu k nevěřícnému ateismu, nezávaznému liberalismu a dokonce i aktivně anti-biblickému marxismu, který dichotomii dobra a zla naopak přebírá a několikanásobně zesiluje. Západní mysl tak činí nevědomě či podvědomě i tehdy, když o tomto nastavení ví, ale nedokázala si vypěstovat mechanismus, jak jej zastavit, nebo z jeho setrvačnosti jako z jedoucího vlaku vyskočit.

2 Tao v životě moderního člověka – 7. díl

Pozůstatky tohoto paradoxu manipulují západní mysl do automatického boje dobra proti zlu, lásky proti nenávisti, pravdy proti lži, pomyslných pozitiv proti pomyslným negativům. Jenže málokdo si ochotně přizná, že by fandil zlu. Všichni raději námi vnímané zlo vytloukáme námi vnímaným dobrem, často násilím generujícím další zlo, či přinejmenším zlo někým jiným jako zlo vnímané. Tak je, jak praví slavné přísloví, „cesta ke zlu dlážděna dobrými úmysly“.

Watts tuto dichotomii objevuje už v západním rozlišování mezi intelektem a intuicí, a rozhodováním pomocí jednoho či druhého. Zatímco intuice rozhoduje „spontánně“, intelekt rozhoduje „promyšleně“. A opět, západní mysl si mezi nimi vytváří konflikt. Komplexní rozhodování racionálním intelektem, zahrnující pracné studium, propočty, odhady a předpovědi, je sice z hlediska civilizačního pokroku spolehlivější, ale generuje onu úzkost, stres a strach.  

Z těch pak vyrůstají občasné vlny anti-racionalismu, jakým byla třeba Rousseauova představa „noblesního divocha“, z níž vyrašil umělecký romantismus „spontánně“ čili intuitivně reagující na přesnost, systematičnost a promyšlenost klasicismu. Jednu takovou vlnu dnes zažíváme v agresivní levicové podpoře všeho iracionálního (a navíc vzájemně neslučitelného), od islámu, Velkého resetu, Velké výměny populace, přes greendealismus, wokeismus, genderismus a transgenderismus po cancel culture, přepisy literárních děl a proklínání „bělošské kultury“.

Mechanismus cesty ven ze schizofrenní dichotomie, neustále bojující s překážkami, nachází Alan Watts právě v oné harmonii vzájemně spolupracujících kontrastů, jakou objevil v Zen-Buddhismu, který – připomeňme si znovu – byl japonskou odnoží Taoismu. O té harmonii podrobněji příště.

Ale připomeňme si také, že tu harmonii objevoval v 50. letech minulého století. V době, která právě přežila krutosti orientálního japonského fašismu hodně podobného západnímu německému nacismu (oba stejně intuitivní, anti-intelektuální, spontánní a iracionální), a začínala prožívat stejné krutosti čínského maoismu podobné evropskému stalinismu.

Tu jejich podobnost – kterou Watts tehdy přehlédl, si my dnes dodatečně můžeme vysvětlit tím, že i v tom romantizovaném Orientu je taoistická harmonie soukromým koníčkem nepatrné menšiny osvícenců, jejichž vliv se nestíhá promítat do politiky. Snad jen s výjimkou Jižní Koreje, která si onen kruhovitý symbol objetí Jin-Jang dala do státní vlajky.

Knížky Benjamina Kurase můžete najít např. zde:

http://www.pi-shop.cz/kuras/

 

Autor: Benjamin Kuras



Článek obsahuje kvíz

Tento článek obsahuje kvíz. Pro vyplnění kvízu je třeba se přihlásit.


Všechny díly článku

Tao v životě moderního člověka – 11. díl

Zobrazit Článek

Tao v životě moderního člověka – 11. díl
4 min

Tao v životě moderního člověka – 10. díl

Zobrazit Článek

Tao v životě moderního člověka – 10. díl
4 min

Tao v životě moderního člověka – 9. díl

Zobrazit Článek

Tao v životě moderního člověka – 9. díl
4 min

Tao v životě moderního člověka – 8. díl

Zobrazit Článek

Tao v životě moderního člověka – 8. díl
2 min

Tao v životě moderního člověka – 7. díl

Zobrazit Článek

Tao v životě moderního člověka – 7. díl
2 min

Tao v životě moderního člověka – 6. díl

Zobrazit Článek

Tao v životě moderního člověka – 6. díl
2 min

Tao v životě moderního člověka – 5. díl

Zobrazit Článek

Tao v životě moderního člověka – 5. díl
2 min

Tao v životě moderního člověka - 4. díl

Zobrazit Článek

Tao v životě moderního člověka - 4. díl
3 min

Tao v životě moderního člověka - 3. díl

Zobrazit Článek

Tao v životě moderního člověka - 3. díl
3 min

Tao v životě moderního člověka - 2. díl

Zobrazit Článek

Tao v životě moderního člověka - 2. díl
3 min

Tao v životě moderního člověka - 1. díl

Zobrazit Článek

Tao v životě moderního člověka - 1. díl
5 min


Hodnocení článku

Diskuze

0 KOMENTÁŘŮ
Žena sedící na barové stoličce hledí do telefonu. Ilustrace
Do diskuze zatím nikdo nepřispěl. Buďte první kdo napíše komentář.
Vstoupit do komunity

Na podobné téma

Signály z nitra: Jak vnímat varovné signály našeho těla

Zobrazit Video

Signály z nitra: Jak vnímat varovné signály našeho těla

Mobil není dudlík. Jak pomoci dětem k psychické pohodě?

Zobrazit Článek

Mobil není dudlík. Jak pomoci dětem k psychické pohodě?
6 min

Viscerální tuk: Proč je nebezpečný a jak ho řešit pomocí TCM

Zobrazit Článek

Viscerální tuk: Proč je nebezpečný a jak ho řešit pomocí TCM
6 min

Mohlo by vás zajímat

Jak užívat čínské bylinné směsi

Zobrazit Článek

Jak užívat čínské bylinné směsi

Akutní zánět středního ucha: Jak na rychlou úlevu a prevenci návratu

Zobrazit Článek

Akutní zánět středního ucha: Jak na rychlou úlevu a prevenci návratu
5 min

Malý atlas akupunktury – 30. díl – Čtyři brány

Zobrazit Článek

Malý atlas akupunktury – 30. díl – Čtyři brány
4 min

Staňte se členem klubu

Získejte přístup ke všem článkům, slevu na placené webináře a produkty TCM a mnoho dalšího s naším předplatným.

ic48-Sale
Nakoupíte levněji produkty různých značek

Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.

ic48-Yoga
Dostanete přístup k on–line cvičením a meditacím

Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.

ic48-Webinar
Získáte webináře zdarma nebo se slevou

Každý měsíc pro vás zajistíme slevu od různého výrobce produktů čínské medicíny.